Od 1 października placówki nocnej pomocy znajdują się obok szpitalnych oddziałów ratunkowych i izb przyjęć. Taki sposób organizacji świadczeń ma skrócić kolejki do SOR. Pacjenci otrzymają pomoc adekwatną do ich stanu zdrowia w możliwie najkrótszym czasie. Zasady funkcjonowania SOR i IP się nie zmieniły, także zespoły ratownictwa medycznego, czyli pogotowie ratunkowe, udziela pomocy na dotychczasowych zasadach. Łódzki Oddział Wojewódzki NFZ wspólnie z doświadczonym ratownikiem medycznym przypomina najważniejsze zasady korzystania z pomocy w razie nagłego zachorowania
Rozmowa z Edytą Wcisło,ratownikiem medycznym,dyspozytorem medycznym, przewodniczącą Polskiej Rady Ratowników Medycznych Pogotowie wezwane do psa albo do pijanego, który nie oczekuje pomocy. Ile takich bulwersujących sytuacji zdarza się w łódzkim pogotowiu? Z analiz prowadzonych w 2015 i 2016 roku wynika, że co szósta wizyta realizowana przez zespoły ratownictwa medycznego nie wymagała podjęcia natychmiastowych czynności ratunkowych u osób, do których była wezwana.
Niestety, nadal dość często ludzie wzywają karetkę do osób, które np. widzą leżące na ulicy, których stanu nie są w stanie opisać, bo np. jadą samochodem i nie mogą się zatrzymać, ponieważ śpieszą się do pracy. Często osoby te są jedynie pod wpływem alkoholu i nie wymagają lub nie chcą żadnej pomocy medycznej. Zdarzały się sytuacje, kiedy karetka wyjechała do psa, ponieważ osoba wzywająca prosiła o pomoc dla swojej siostry.
Tych sytuacji jest na szczęście coraz mniej. Uporządkujmy: kiedy powinniśmy zadzwonić po pogotowie, z wyjątkiem sytuacji oczywistych - jak wypadek drogowy z ofiarami itp. System Ratownictwa Medycznego powołano w celu realizacji zadań państwa, polegających na udzieleniu pomocy pacjentom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego. Karetkę wzywamy do pacjenta, który wymaga natychmiastowej pomocy i transportu do szpitala. To nie tylko wypadki komunikacyjne, upadki z wysokości, krwotoki itp. ale również wszystkie nagłe stany wywołujące u pacjenta nagłe pogorszenie stanu zdrowia lub wystąpienie dodatkowych, niepokojących dolegliwości.
Czasami osoby wzywające mają problem z weryfikacją stanu pacjenta, ponieważ nie mają wiedzy medycznej. Warto pamiętać, że w razie jakichkolwiek wątpliwości należy skontaktować się z dyspozytorem medycznym, który na podstawie przeprowadzonego wywiadu medycznego, w oparciu o określone procedury podejmie decyzję, czy zadysponować na miejsce karetkę.
Czytaj więcej: dzienniklodzki.pl