Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Operatorzy Wojewódzkiego Centrum  Powiadamiania Ratunkowego w Lubuskiem od miesiąca odbierają zgłoszenia z terenu całego województwa. Dzięki ich pracy do oficerów dyżurnych i dyspozytora pogotowia docierają wyłącznie prawdziwe zgłoszenia, które wymagają interwencji.

WCPR: miesiąc w Lubuskiem

17 grudnia ubiegłego roku ostatni z lubuskich powiatów - zielonogórski został przyłączony do systemu Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Od tego czasu operatorzy centrum odbierają zgłoszenia alarmowe z całego województwa. Ustalają zdarzenie, jego przebieg, konieczność podjęcia interwencji i decyzją która ze służb powinna interweniować. Po weryfikacji informacji przekazują sprawę oficerowi dyżurnemu straży pożarnej, policji lub dyspozytorowi pogotowia.  Tu dyspozytor lub oficer dyżurny ponownie odbiera informacje o sytuacji kryzysowej i wysyła na miejsce zdarzenia ratowników: policjantów, strażaków lub lekarzy.
Od 15 października ubiegłego roku operatorzy centrum odebrali 12 510 zgłoszeń, z czego 9 870 sygnałów było fałszywych, czyli prawie 80 %. - To pokazuje jak skutecznym sitem informacyjnym jest centrum - zauważa wojewoda Jerzy Ostrouch. Dzięki pracy operatorów policjanci, strażacy i ratownicy medyczni nie interweniują w sprawie zgłoszeń nieprawdziwych, co umożliwia im skuteczniejsze przeprowadzenie akcji, w miejscu gdzie naprawdę są potrzebni - zaznacza wojewoda Ostrouch.

Obecnie w WCPR przy Lubuskim Urzędzie Wojewódzkim pracuje 25 operatorów, przeszkolonych i przygotowanych do pracy. Docelowo ma ich być zatrudnionych 45. Pracę centrum koordynuje kierownik i jego zastępca.

- Po miesiącu widać wyraźnie jak duże znaczenie ma działanie WCPR w regionie - powiedział Jarosław Śliwiński, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzsowego LUW. Zarówno ze strony policji, straży pożarnej i pogotowia docierają do nas sygnały, że dzięki pracy operatorów, dyspozytorzy w/w służb obsługują wyłącznie prawdziwe zgłoszenia, bez konieczności ustalania przebiegu zdarzeń fikcyjnych, na co tracili czas przed 17 grudnia ubiegłego roku - dodaje dyrektor Śliwiński.

By podsumować pracę WCPR po miesiącu funkcjonowania na terenie całego województwa, po raz kolejny przypomnieć ideę pracy WCPR i celowość jego uruchomienia, Wojewoda Lubuski organizuje konferencję prasową równo miesiąc po tym jak centrum działa na terenie całego Lubuskiego. W konferencji, oprócz wojewody Jerzego Ostroucha, dyrektora Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego LUW Jarosława Śliwińskiego, wezmą udział komendant wojewódzki PSP Hubert Harasimowicz, zastępca komendanta wojewódzkiego policji Mirosław Domański oraz dyrektor Pogotowia Ratunkowego w Gorzowie Wlkp. Andrzej Szmit. Początek konferencji o godzinie 11.00, w czwartek, 16 stycznia br., w sali 205 LUW.

Operatorzy WCPR na straży bezpieczeństwa

Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego przy LUW działa od 15 października br. Najpierw operatorzy centrum obsługiwali mieszkańców powiatu gorzowskiego i miasta Gorzów. Później, zgodnie z harmonogramem, przyłączane były kolejne powiaty. Zadaniem operatorów pracujących w trybie Call Center jest odebranie zgłoszenia alarmowego jego zweryfikowanie i przesłanie do odpowiedniej służby (Policja, Pogotowie Ratunkowe, Straż Pożarna), która podejmie obsługę zdarzenia. Jeden z najnowocześniejszych systemów informatycznych pracujący w w 16 Ośrodkach Regionalnych na terenie kraju pozwala operatorom numeru 112 automatycznie zlokalizować dzwoniącego, obsłużyć go w wielu językach europejskich i przekierować do właściwej służby. Z uwagi na fakt, że około 78% telefonów na numer alarmowy 112 to zgłoszenia fałszywe, złośliwe i nieprawidłowe, Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Gorzowie Wlkp. pełni rolę filtru odsiewającego nieprawidłowe połączenia.

Więcej: lubuskie.uw.gov.pl

Twoja reakcja na artykuł?

Aby dodać komentarz, zaloguj się!

 

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account