Transport sanitarny co do zasady nie stanowi odrębnego przedmiotu umów zawieranych przez Fundusz ze świadczeniodawcami. Odrębne zasady kontraktowania i warunki finansowania dotyczą również umów w zakresie lotniczych zespołów transportu sanitarnego.
Zgodnie z treścią § 8 ust. 2 ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, stanowiących załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 81, poz. 484), świadczeniodawca, w ramach środków finansowych określonych w umowie, jest zobowiązany do zapewnienia usług transportu sanitarnego w przypadkach określonych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, z wyjątkiem świadczeniodawców udzielających świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, o ile nie zawarli oni odrębnej umowy w tym zakresie.
Wyjątek stanowią umowy zawierane w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna, które przewidują odrębne finansowanie w zakresie transportu sanitarnego, oraz umowy dotyczące świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju pomoc doraźna i transport sanitarny, regulujące zasady wykonywania i finansowania szczególnych rodzajów transportów.
Do ostatnio wymienionej grupy należą kontrakty na świadczenia udzielane przez zespół sanitarny typu „N”. Zasady kontraktowania tego zakresu świadczeń określa obecnie zarządzenie nr 70/2009/DSM Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 3 listopada 2009 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju pomoc doraźna i transport sanitarny, które przewiduje finansowanie świadczeń w ramach gotowości zespołów sanitarnych typu „N” na podstawie ryczałtu dobowego.
Źródło: medicalnet.pl
Komentarze