Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Stan silników śmigłowców wskazuje na konieczność szybszego, niż deklarował producent, podjęcia prac serwisowych - informuje Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. Działania wyjaśniające w tej sprawie prowadzi Ministerstwo Zdrowia.

Stan silników dwóch śmigłowców jest obecnie weryfikowany w serwisie. - W sposób ciągły analizujemy stan techniczny pozostałych silników i w zależności od potrzeb kolejne z nich mogą być wysyłane do specjalistycznej weryfikacji i naprawy. Niezależnie od tych działań wezwaliśmy producenta śmigłowców do zaproponowania rozwiązania problemu - powiedziała rzeczniczka LPR Justyna Sochacka. Jak dodała, trwają uzgodnienia w tej sprawie.

- Pragnę zapewnić, że ten problem nie wpływa na funkcjonowanie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Zapewniamy ciągłość dyżurów we wszystkich naszych bazach HEMS - dodała.

Serwis EC 135

Fot. Serwis EC 135 na płycie postojowej Heli Investu

Podkreśliła też, że LPR wyjaśnia, dlaczego tak szybko następuje nadmierne zużycie silników. - Sprawę wyjaśnia także Ministerstwo Zdrowia - poinformował szef resortu Bartosz Arłukowicz.

LPR zapewnia, że obowiązki producenta śmigłowców wynikające z gwarancji są bezwzględnie egzekwowane. Obecnie sześć z 23 śmigłowców jest już poza okresem gwarancyjnym.

Wymiana floty LPR zakończyła się w kwietniu ubiegłego roku. Przeznaczono na nią 58 mln zł w 2008 r., 143 mln zł rok później i 300 mln zł w 2010 r.

Proces wymiany floty LPR zapoczątkowało przyjęcie przez Sejm w 2005 r. ustawy, na mocy której minister zdrowia mógł zakupić 23 nowoczesne śmigłowce i symulator lotów. Przetarg został ogłoszony w 2006 roku, kiedy resortem zdrowia kierował prof. Zbigniew Religa. Umowę z firmą Eurocopter na dostawę maszyn w czerwcu 2008 r. podpisała ówczesna minister zdrowia Ewa Kopacz.

Serwis EC 135

Fot. Niewielki fragment magazynu Heli Investu, gdzie przechowuje się części zapasowe i materiały eksploatacyjne do Eurocopterów LPR

Obecnie w Polsce jest ponad 200 lądowisk i innych miejsc przystosowanych do startów i lądowań znajdujących się w bezpośredniej bliskości szpitali. Trwa realizacja zaplanowanego na lata 2010-2013 projektu budowy i remontów oraz doposażenia baz LPR, których jest w kraju 17. Całkowity koszt tej operacji to ponad 68 mln zł, z czego 85 proc. stanowić mają środki unijne.

Źródło: news.money.pl

Twoja reakcja na artykuł?

Aby dodać komentarz, zaloguj się!

 

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account