Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Studenci medycyny mają szybciej uczyć się zawodu. Dlatego wiedzę praktyczną będą zdobywać na szóstym roku w macierzystej uczelni. To zadanie powinny im ułatwiać centra treningowe (symulacyjne). Ich tworzenie jest jednak bardzo kosztowne - Rynekzdrowia.pl

Na początku grudnia Uniwersytet Medyczny w Lublinie poinformował, że uczelnia kończy budowę Centrum Treningowego z certyfikatem Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego. To kolejne zaplecze szkoleniowe dla studentów medycyny tworzone przez polskie uczelnie medyczne.

Do tej pory podobne działają: w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, a także Olsztynie, Gdańsku i Białymstoku. Tak uniwersytety medyczne przygotowuje się do zmian w kształceniu lekarzy, które zaczną obowiązywać w 2016 roku.
Krótsza droga edukacji
Ministerstwo Zdrowia chcąc zlikwidować lukę pokoleniową, która powstała w wyniku emigracji lekarzy wprowadziło zmiany w ustawie o zawodach lekarzy i lekarzy dentystów znowelizowaną ustawą z dnia 28. IV 2011 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. nr 113, poz. 658).

Zgodnie z nią lekarze mają szybciej uczyć się zawodu, co pozwoli im wcześniej wejść na rynek pracy. Najważniejszą zmianą, która ma skrócić kształcenie lekarzy o rok, jest zniesienie obowiązkowego stażu. Obecnie lekarz odbywa go w szpitalu przez 13 miesięcy po zakończeniu 6-letniej nauki na uczelni medycznej. Po zmianach, studenci wiedzę praktyczną będą zdobywać na szóstym roku w macierzystej uczelni.

To spowodowało, że w październiku 2011 roku studenci kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego rozpoczęli studia medyczne według nowej podstawy programowej. W efekcie tych zmian uczelnie medyczne muszą mieć przygotowane zaplecze szkoleniowe dla pierwszego rocznika lekarsko-dentystycznego rozpoczynającego zaawansowane szkolenia praktyczne już na przełomie lat 2015/2016, a rok później dla studentów kierunku lekarskiego.

Bezpieczniej dla pacjenta

Jak zaznacza prof. Andrzej Kańcki, kierownik projektu pt. „Poprawa jakości nauczania poprzez stworzenie Nowatorskiego Modelu Nauczania z zakresu Ratownictwa Medycznego” w Centrum Symulacji Medycznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego uczelnie nie mają innego wyjścia, jak utworzyć do końca 2016 roku takie centra szkoleniowe.

- Zgodnie ze znowelizowaną ustawę zamiast rocznych staży podyplomowych maja być wybudowane centra symulacji, w których studenci i absolwenci uzyskają niezbędne umiejętności praktyczne - zaznacza prof. Kańcki. Podkreśla, że taka metoda jest pożądana i zgodna z nowoczesnym podejściem do edukacji przyjętym przez Unię Europejską.

Czytaj więcej: rynekzdrowia.pl

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account