Zaloguj
x
x
Zarejestruj
x


Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Studenci medycyny mają szybciej uczyć się zawodu. Dlatego wiedzę praktyczną będą zdobywać na szóstym roku w macierzystej uczelni. To zadanie powinny im ułatwiać centra treningowe (symulacyjne). Ich tworzenie jest jednak bardzo kosztowne - Rynekzdrowia.pl

Na początku grudnia Uniwersytet Medyczny w Lublinie poinformował, że uczelnia kończy budowę Centrum Treningowego z certyfikatem Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego. To kolejne zaplecze szkoleniowe dla studentów medycyny tworzone przez polskie uczelnie medyczne.

Do tej pory podobne działają: w Warszawie, Poznaniu, Katowicach, a także Olsztynie, Gdańsku i Białymstoku. Tak uniwersytety medyczne przygotowuje się do zmian w kształceniu lekarzy, które zaczną obowiązywać w 2016 roku.
Krótsza droga edukacji
Ministerstwo Zdrowia chcąc zlikwidować lukę pokoleniową, która powstała w wyniku emigracji lekarzy wprowadziło zmiany w ustawie o zawodach lekarzy i lekarzy dentystów znowelizowaną ustawą z dnia 28. IV 2011 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. nr 113, poz. 658).

Zgodnie z nią lekarze mają szybciej uczyć się zawodu, co pozwoli im wcześniej wejść na rynek pracy. Najważniejszą zmianą, która ma skrócić kształcenie lekarzy o rok, jest zniesienie obowiązkowego stażu. Obecnie lekarz odbywa go w szpitalu przez 13 miesięcy po zakończeniu 6-letniej nauki na uczelni medycznej. Po zmianach, studenci wiedzę praktyczną będą zdobywać na szóstym roku w macierzystej uczelni.

To spowodowało, że w październiku 2011 roku studenci kierunku lekarskiego i lekarsko-dentystycznego rozpoczęli studia medyczne według nowej podstawy programowej. W efekcie tych zmian uczelnie medyczne muszą mieć przygotowane zaplecze szkoleniowe dla pierwszego rocznika lekarsko-dentystycznego rozpoczynającego zaawansowane szkolenia praktyczne już na przełomie lat 2015/2016, a rok później dla studentów kierunku lekarskiego.

Bezpieczniej dla pacjenta

Jak zaznacza prof. Andrzej Kańcki, kierownik projektu pt. „Poprawa jakości nauczania poprzez stworzenie Nowatorskiego Modelu Nauczania z zakresu Ratownictwa Medycznego” w Centrum Symulacji Medycznych Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego uczelnie nie mają innego wyjścia, jak utworzyć do końca 2016 roku takie centra szkoleniowe.

- Zgodnie ze znowelizowaną ustawę zamiast rocznych staży podyplomowych maja być wybudowane centra symulacji, w których studenci i absolwenci uzyskają niezbędne umiejętności praktyczne - zaznacza prof. Kańcki. Podkreśla, że taka metoda jest pożądana i zgodna z nowoczesnym podejściem do edukacji przyjętym przez Unię Europejską.

Czytaj więcej: rynekzdrowia.pl

Twoja reakcja na artykuł?

Dodaj komentarz

Komentuj, Nie obrażaj!

Uwaga! Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt. KONTAKT


Kod antyspamowy
Odśwież

 

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account