Dwa tysiące kart ICE wydawanych jest od poniedziałku (16 lipca) osobom odbierającym paszport w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. Karty mają umożliwiać m.in. szybki kontakt z bliskimi danej osoby w nagłym wypadku.
Wydawanie kart ICE (in case of emergency - w nagłym wypadku) to wspólna inicjatywa zachodniopomorskich urzędów marszałkowskiego i wojewódzkiego - poinformowały służby prasowe wojewody.
Karty mają umożliwić szybki kontakt z rodziną lub bliskimi osoby poszkodowanej w wypadku. Pozwalają także służbom ratunkowym uzyskać informacje o stanie zdrowia chorego.
Karta ICE zawiera imię i nazwisko właściciela oraz numery telefonów do trzech osób, które należy powiadomić w razie wypadku. Osoby podane do kontaktu powinny umieć udzielić informacji o stanie zdrowia właściciela karty. Karta nie zawiera informacji o grupie krwi, bo i tak nie zwalnia ona lekarza z obowiązku przeprowadzenia próby przed transfuzją. Oprócz danych kontaktowych posiadacz karty wpisuje na niej informacje o alergiach, chorobach przewlekłych, a także zażywanych lekach. Wskazówki dotyczące wypełnienia ICE znajdują się na ulotkach rozdawanych wraz z kartami.
Program ICE (pomysł włoskich ratowników) cieszy się dużą popularnością w krajach UE. Skrót "ICE" można umieścić także w książce adresowej telefonu komórkowego, wpisując przy nim kontakt do osoby, która powinna być poinformowana w razie wypadku.
Nie ma jednego obowiązującego międzynarodowego standardu takiej karty. Jest ona wydawana przez instytucje, firmy, służby ratownicze czy samorządy.
Źródło: rynekzdrowia.pl
Komentarze