Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Nasza Czytelniczka mieszka w katowickiej dzielnicy Dąbrówka. Często korzysta z pomocy lekarza. - Leczę się u kardiologa, mam problemy z sercem - opowiada pani Krystyna.

- Wizyty u lekarza specjalisty wypadają co kilka miesięcy, najbliższą mam dopiero na jesień. Zwykle, gdy źle się poczuję, szukam pomocy w szpitalu. Ostatnio też tak było, zajęto się mną, ale dowiedziałam się, że to nie jest miejsce na taką pomoc. A ja wyjątkowo źle się czułam, wszyscy to widzieli - podkreśla.

Gdzie powinniśmy szukać pomocy, gdy źle się poczujemy? Czy najpierw powinien nas przyjąć lekarz rodzinny, a następnie specjalista? Czy może od razu wybrać się do szpitala?

Okazuje się, że zasady korzystania z pomocy udzielanej przez lekarzy rodzinnych lub specjalistów są ściśle określone. Ważne jest też, czy potrzebujemy pomocy lekarskiej do godziny 18 - gdy nasza poradnia jest jeszcze czynna - czy może gdy źle się czujemy wieczorem i wtedy chcielibyśmy zasięgnąć porady lekarza.

Poniżej drukujemy krótki poradnik na temat m.in. zasad korzystania z pomocy lekarskiej udzielanej w przychodni, u specjalistów oraz podczas nocnych i świątecznych dyżurów w przychodni.

Czy wiesz, że...

Zgodnie z przepisami pacjent powinien być przyjęty w dniu zgłoszenia się do przychodni, a jeżeli jest to niemożliwe - ze względu na dużą liczbę oczekujących na świadczenia pacjentów, i o ile nie jest to przypadek nagły - powinien być wpisany na listę oczekujących oraz poinformowany o przewidywanym terminie realizacji świadczenia.

Jeżeli termin przyjęcia przez lekarza się zmieni, przychodnia powinna o tym sama poinformować pacjenta lub poprosić, aby pacjent przed wizytą telefonicznie potwierdził, że termin został zachowany.

Pacjenci nie powinni być odsyłani i proszeni o przyjście do przychodni raz jeszcze, aby mogli zarejestrować się do lekarza. MOKR

To ważne, czy jesteś przypadkiem nagłym, pilnym, a może stabilnym

Jeżeli odczuwamy różnego rodzaju dolegliwości, w tym bólowe, w pierwszej kolejności powinniśmy udać się do lekarza rodzinnego. Jeśli z medycznego punktu widzenia uzna on za zasadne, by skierować nas do specjalisty, wystawi odpowiednie skierowanie, na którym określi, czy jest to przypadek pilny lub stabilny.

Gdy mamy do czynienia z przypadkiem pilnym - pacjenci z takim wskazaniem będą przyjęci przez specjalistę przed osobami, które trafiły tam w stanie stabilnym. Nie oznacza to jednak, że nie zostaniemy wpisani do kolejki, jeśli w poradni będzie więcej przypadków pilnych oraz nagłych. Jeśli chodzi o przypadek stabilny, to w rejestracji powinniśmy otrzymać termin wizyty lekarskiej.

Wyróżniamy jeszcze przypadek nagły, ale wówczas pacjent nie musi mieć nawet skierowania, żeby trafić do poradni specjalistycznej. Ostatecznie to lekarz decyduje, czy pacjent powinien być przyjęty natychmiast lub za kilka dni. Może też zasugerować poszukanie innej przychodni, która ma akurat wolne terminy. MOKR

Przy bardzo wysokiej gorączce nie zwlekaj z wizytą

W dni robocze - od godziny 18 aż do 8 rano - oraz w dni ustawowo wolne od pracy pacjent może skorzystać z opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Świadczenia udzielane w ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej są bezpłatne i udzielane bez skierowania. Z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej pacjent może skorzystać pod kilkoma warunkami.

Dyżurujący w przychodni lekarz udziela porad: w warunkach ambulatoryjnych, telefonicznie, w przypadkach medycznie uzasadnionych - w domu pacjenta.

Pacjent może skorzystać z tej formy opieki zdrowotnej w przypadku: nagłego zachorowania, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy, gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

Skorzystanie ze świadczeń w nocy i w święta uzasadniają między innymi: zaostrzenie dolegliwości znanej choroby przewlekłej (np. kolejny napad astmy oskrzelowej z umiarkowaną dusznością), infekcja dróg oddechowych z wysoką gorączką (wyższą niż 39°C), szczególnie u małych dzieci i ludzi w podeszłym wieku, bóle brzucha nieustępujące mimo stosowania leków rozkurczowych, bóle głowy nieustępujące mimo stosowania leków przeciwbólowych, biegunka lub wymioty, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku, nagłe bóle krzyża, kręgosłupa, stawów, kończyn itp., zaburzenia psychiczne (z wyjątkiem agresji lub próby samobójczej - wtedy należy wezwać pogotowie ratunkowe).

Pacjentom przysługują także zabiegi pielęgniarskie w ramach porady udzielonej przez lekarza dyżurującego oraz zabiegi wynikające z ciągłości leczenia. Zabiegi te mogą być wykonywane przez pielęgniarkę w gabinecie zabiegowym lub w domu pacjenta.

PAMIĘTAJ! W ramach nocnej i świątecznej opieki lekarskiej nie można uzyskać: wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem; recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem przewlekłym; rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia. Wszystkie te świadczenia uzyskamy w ramach podstawowej działalności naszej przychodni, od poniedziałku do piątku w godzinach 8-18. MOKR

Tylko do szpitala

Co zrobić, gdy po godz. 18, gdy lekarze rodzinni już nie przyjmują, ulegniemy wypadkowi, np. złamiemy nogę.

Trzeba udać się wówczas do szpitala, a nie do przychodni, która ma dyżur w nocy i w święta. W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej nie ma ani możliwości wykonania diagnostyki, ani zaopatrzenia urazów. Taki wypadek powinien być zakwalifikowany jako stan nagły, a pacjent powinien otrzymać pomoc w szpitalnej izbie przyjęć lub szpitalnym oddziale ratunkowym (SOR).

Warto pamiętać, że nocą nie obowiązuje rejonizacja

Jacek Kopocz, rzecznik prasowy śląskiego oddziału NFZ

W 2011 roku zmieniły się zasady korzystania ze świadczeń nocnej i świątecznej opieki lekarskiej. Teraz, jeśli ktoś musi skorzystać z opieki medycznej wieczorem, nocą lub w dni świąteczne ustawowo wolne od pracy, możemy zgłosić się do dowolnie wybranej przychodni realizującej świadczenia w tym zakresie. Dotychczas mogliśmy korzystać z opieki lekarskiej tylko w przychodni wskazanej przez naszego lekarza rodzinnego. Każdy pacjent ma więc możliwość wyboru placówki z wszystkich, które mają kontrakt z NFZ.

Informację o tym, która przychodnia świadczy opiekę medyczną w nocy i w święta, możemy zdobyć u naszego lekarza rodzinnego lub w rejestracji naszej przychodni. Taka informacja powinna się też znaleźć wewnątrz lub na

zewnątrz budynku naszej przychodni, w widocznym, łatwo dostępnym miejscu. In-formacje są też na stronie internetowej Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz-katowice.pl). Pamiętajmy o

numerze telefonu, pod który możemy zadzwonić zawsze wtedy, kiedy będziemy mu-sieli skorzystać z opieki nocnej lub świątecznej. Warto go zapisać, aby - w razie potrzeby - mieć go pod ręką. MOKR

Źródło: slask.naszemiasto.pl

Twoja reakcja na artykuł?

Aby dodać komentarz, zaloguj się!

 

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account