Zaloguj
x
x
Zarejestruj
x


Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 

Na początku grudnia 2017 roku, do naszej redakcji trafił list otwarty Zespołów Ratownictwa Medycznego. Anonimowy list poruszał kwestie związane m.in. z zabudową oraz doborem sprzętu w ambulansach jakie funkcjonują w systemie Państwowe Ratownictwo Medyczne w Polsce.

Do treści tego listu odniósł się czołowy producent karetek w Polsce, firma Auto-Form z Mysłowic. Treść listu otwartego ZRM dostępna w artykule: List Otwarty Zespołów Ratownictwa Medycznego

Szanowni Państwo,

Całokształt ratownictwa medycznego już od wejścia ustawy w żywice cały czas się zmienia i ewoluuje i cały ten proces pewnie będzie się dalej toczył i powtarzał. Możliwe jest także, że nigdy nie dojdzie do kompromisu z powodu różnych potrzeb różnych środowisk, a także różnych opinii samych ratowników.

Natomiast chciałbym spojrzeć na to z innej strony. Wybór sprzętu medycznego a także adaptacji ambulansu jest definiowany przez normę PN EN 1789 która podlega normie europejskiej. Tam jest wyszczególniony jaki sprzęt ma być w samochodzie oraz wytyczne co do samego samochodu. W naszym kraju 99% ambulansów jest kupowane poprzez przetargi (zamówienia publiczne) które są definiowane przez samych zainteresowanych (szpitale, pogotowia, itp). To one określają SIWZ czyli opis przedmiotu zamówienia zarówno jeśli chodzi o ambulans oraz jeśli chodzi o sprzęt medyczny. W naszej praktyce to właśnie ratownicy wraz z dyrekcją szpitala, przełożonymi tworzą co i w jakim kształcie jest im potrzebne. Nie jest to narzucane odgórnie (Państwowo).

Jeśli chodzi o aranżacje samego ambulansu, to w tym roku na ponad 300 samochodów jakie wyprodukowaliśmy tylko 4 sztuki były wyprodukowane bez drzwi w przegrodzie między przedziałami. Musimy być świadomi iż wg normy pomiędzy przedziałem kierowcy a pasażera w czasie jazdy powinno być albo okno, albo zamknięte drzwi. Wiadomo iż w naszym kraju przeważnie te drzwi są otwarte. Klienci którzy brali ambulanse ze stałą przegrodą przeważnie montowali system swd (drukarkę) w przedziale kierowcy między siedzeniami właśnie na ścianie działowej i tylko dlatego brali pełną ścianę.

Jeśli chodzi o fotele w przedziale medycznym to musimy być świadomi iż większość aut to auta do 3,5 t. I zastosowanie 3 foteli siedzących w przedziale medycznym przekracza masę pojazdu, normę, itd. Już nie raz spotkaliśmy się z opiniami iż fotel u wezgłowia noszy jest niepotrzebny. I tutaj WSPR Poznań w tym roku prosił aby zamiast jednego fotela u wezgłowia noszy oraz jednego na prawej ścianie, zamontować dwa na prawej ścianie bo oni z tamtego i tak nie korzystają. Dyrekcja się zgodziła i mają ratownicy jak chcieli i nagle w tej karetce jest dużo więcej miejsca. Ale znowu jest to z inicjatywy samych ratowników.

My jako firma zawsze staramy się dopasować do potrzeb indywidualnych klienta, dlatego przed wjazdem ambulansu na produkcję zabudowa medyczna jest konsultowana i dopasowywana w miarę możliwości.

Jeśli chodzi o sprzęt medyczny to dany podmiot decyduje co chce mieć a czego nie. Czy przytoczone urządzenie do masażu klatki piersiowej będzie firmy Lukas, Auto-Pulse, Easy-Pulse, itp. Czy będzie prosty defibrylator AED czy zaawansowany ZOLL. Norma definiuje jakie urządzenie ma spełniać funkcje podstawowe. Można kupić telefon komórkowy który tylko dzwoni i wysyła smsy a można kupić zaawansowanego smartphona. Wszystko zależy i tak od Kupującego.

Rozumiem Państwa rozżalenie, ale wydaje mi się iż problem nie leży w administracji rządowej, a w samej relacji w danej jednostce (w jednej co kupić decyduje Pani X z zamówień publicznych która nie ma pojęcia co kupuje, jaką ma to opinię itd., a w drugiej jest to sztab ludzie którzy analizuje, pracują na sprzęcie i podejmują decyzję).

Karetkę typu kontener zostawię bez komentarza, natomiast jeśli klient będzie chciał kupić to dlaczego mu jej nie sprzedać.

Podsumowując administracja rządowa nie ma wpływu na ilość miejsc w karetce, markę i model sprzętu medycznego oraz przegrodę działową pełną lub z drzwiami, to Wy Państwo macie na to wpływ.

Rząd przeznacza środki, tworzy ramy systemu, natomiast nie napisze iż od dziś karetki będą robione tylko na np. Renault Master bez przegrody, z defibrylatorem X, dwoma fotelami itd.

Z Rządem można rozmawiać o wynagrodzeniu, umowach, czasie pracy, większym finansowaniu, prawach ratowników, itp.
--

Michał Lisieński
Specjalista ds marketingu

AUTO-FORM MYSŁOWICE

Ratownik-med.pl

Twoja reakcja na artykuł?

Dodaj komentarz

Komentuj, Nie obrażaj!

Uwaga! Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt. KONTAKT


Kod antyspamowy
Odśwież

 

Don't have an account yet? Register Now!

Sign in to your account